De beginfase van een SEO traject

De beginfase

De beginfase van een SEO traject is een lastig stuk omdat de gehele basis van het traject nog moet worden gelegd. Daarnaast moet de strategie voor het bedrijf worden bepaald met het daaraan gekoppelde budget dat hiervoor kan worden vrijgemaakt. Er moet worden gekozen of de SEO specialist in-house zit of juist een externe specialist. Dit wordt veelal bepaald door het beoogde aantal uren die de werkzaamheden in beslag gaan nemen.

De basis leggen

Wanneer de basis voor een SEO traject wordt gelegd wordt er veel op de website van een bedrijf gewerkt. Dit zijn de technische en on-page SEO aspecten van een bedrijf die goed moet staan. Dit is niet zozeer hetgene dat een website hoog in de rankings gaat komen. Dit kan meer worden gezien als de basis die als voorwaardelijk fungeert voor het slagen in de zoekmachines en het ranken voor de juiste zoekwoorden.

Bij het correct toepassen van de “regels” van Google en de best practices vanuit SEO moet er bij de technische kant op een aantal aspecten worden gelet. Voorbeelden hiervan zijn de website snelheid, de interne links en de manier waarop Google de website leest. Alle optimalisatieslagen moeten worden uitgevoerd in het teken van de bezoeker van de website.

bij het optimaliseren van de on page SEO van de website speelt het verbeteren van de content een grote rol. Het is belangrijk om de best practices vanuit Google hierbij aan te houden:

– De content moet langer dan 400 woorden zijn om goed te kunnen ranken. Google houdt grotendeels het principe aan dat in meer content ook meer nuttige informatie kan staan. Dit heeft natuurlijk wel een plafond maar geldt tot en met ongeveer 1500 woorden.

– De content moet worden geschreven voor de bezoeker, niet voor de zoekmachines. dit betekent dat de gebruikerservaring hoog moet zijn voor de bezoeker. Wanneer de teksten teveel het zoekwoord bevatten kan Google hier een straf op leggen zoals het verminderen van de huidige rankings.

– De kwaliteit van de content moet hoog zijn en is belangrijker dan de kwantiteit. Laat zien dat je een expert binnen jouw vakgebied ben en laat ook zien waar de informatie vandaan komt. Daarbij kun je ook je accreditaties tonen en andere hulpmiddelen om je expertise te tonen aan de bezoekers van de website.

Gebruik bovenstaande punten om de basis van jouw SEO traject te leggen en een goed begin te maken.

Dit artikel is geschreven door Ralf van Veen, een SEO specialist uit Rotterdam

https://ralfvanveen.com