SEO Sheets
Image default
Internet marketing

Linkbuilding: de 3 authorities

SEO, of Search Engine Optimization is kortweg gezegd het optimaliseren van jouw website
zodat je site hoger staat in de zoekertjes als je iets opzoekt. Je kan dit doen door de content
van je site te verbeteren, door het technische aspect bij te schaven én door middel van
linkbuilding. Wij gaan je iets meer vertellen over dit laatste, en waarom het zo belangrijk is.

Authority

Met linkbuilding zorg je ervoor dat andere websites naar jouw site verwijzen door middel van
links. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat je website autoriteit opbouwt, maar wat wil dit
zeggen? Hoe vaker websites naar jouw website verwijzen in hun content, hoe groter de kans
dat Google jouw website gaat bekijken als een ‘autoriteit’ op een bepaald gebied. Als je als
autoriteit wordt beschouwd, zal je ook hoger in de zoekertjes komen, wat het uiteindelijke
doel is van je zoekmachineoptimalisatie. Er zijn 3 verschillende vormen van authority, die we
je in de volgende alinea’s verder uitleggen.

Domain authority

Zoals eerder gezegd wil je dus via linkbuilding autoriteit opbouwen. De eerste vorm van
autoriteit is domain authority. Hier wordt een SEO-waarde gegeven op basis van je
domeinnaam. Deze is tussen 1 en 100. Hoe hoger dit getal hoe hoger je domein autoriteit.
Dit getal wordt gebaseerd op basis van de leeftijd en het vertrouwen van de domeinnaam,
de pagina’s die aan de domeinnaam hangen en de populariteit. Als je dus een hoge SEO-
waarde hebt op basis van domain authority, ben je al goed op weg om hoog in de zoekertjes
te belanden.

Link authority

Met link authority kijkt Google niet naar je domeinnaam, maar naar de links zelf. Er wordt
dan een waarde gegeven aan de links die verwijzen naar jouw website. Deze waarde hangt
af van het aantal links op de pagina waarnaar gelinkt wordt, de aanwezigheid van nofollow-
links en de page authority. Maar wat is page authority?

Page authority

Bij page authority wordt de pagina zelf gewaardeerd. Google zal op de pagina dan kijken
naar positieve aspecten zoals de laatste updates op de pagina, de leeftijd en de waarde van
de links. Hier zal het dus wederom een SEO-waarde aan geven, wat bepalend is voor jouw
totale waardering. Heb je dus autoriteit opgebouwd, in combinatie met goede technische
SEO en kwaliteitsvolle content? Dan is je SEO-verhaal heel positief en zal je site makkelijker
teruggevonden worden door klanten!