SEO Sheets
Image default
Internet marketing

SEO bij hoge concurrentie hoe doe je dat

Je wil je zoekresultaten verbeteren, maar in de niche waar je zit, is de concurrentie hoog. Kan het dan nog? Wat is daarvoor nodig en hoe pak je dat aan? Als je gaat optimaliseren voor hoge concurrentie dan komt er meer kijken dan alleen zoekwoorden toevoegen en links verkrijgen.

Website optimaliseren

Bij hoge concurrentie is de website van groot belang. Een aantal keer je zoekwoord terug laten komen en op de juiste plekken, dat kan je concurrent ook. Google wil de beste sites voorschotelen en daar moet je op inspelen. De zoekmachine kan al veel, maar niet alles. Google kan bijvoorbeeld niet bepalen of je website lekker werkt en er interessant uitziet. Hij kan wel meten hoelang het duurt voor een zoeker weer terug in de zoekmachine is. Hoe sneller dat is, hoe minder interessant de bezoeker je site blijkbaar vond. Dit heeft te maken met je gebruiksvriendelijkheid en je relevantie. Hou je bouncerate in de gaten en probeer de bezoekers zo lang mogelijk op je site te houden. Veel bezoekers is interessant, maar als die niet relevant zijn, dan zorgt het eerder voor mindere prestatie in de zoekresultaten.

Laadtijd en mobiele weergave

Als een website lang laadt dan haken veel mensen snel af. Dat weet Google ook en daarom is dat een belangrijk punt voor de zoekmachine. Hetzelfde geldt voor hoe goed jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel. Zorg dus dat beide goed op orde zijn. Een klant wilde bijvoorbeeld gevonden worden op ‘container huren’. Ze kwamen niet hoger dan positie 13. Dit is een concurrerend zoekwoord en de website was langzaam en onduidelijk. Deze moest daarom flink op de schop. Nu is het een mobile first site die snel laadt en inmiddels scoren ze positie 4.

Heb je niet de mogelijkheid om je site zo te optimaliseren, kies dan minder concurrerende zoekwoorden. Een andere klant had (nog) niet de mogelijkheid om de website aan te passen, daarom is er gekozen voor zoekwoorden met mindere concurrentie zoals in dit geval ‘mkb afval’ en dat zorgt voor genoeg relevante bezoekers.

Linkbuilden

We weten allemaal wel dat linkbuilden nog steeds erg belangrijk is. Google wordt ook steeds slimmer. Om vindbaar te worden op concurrerende termen, is het belangrijk om veel relevante websites te vinden (nog belangrijker dan page authority) en om dit natuurlijk te laten gaan. Dit betekent dat je niet te veel links in een keer aanvraagt, maar ook niet alleen maar van relevante websites en ook niet allemaal met dezelfde anchor tekst. Pak ook eens gewoon de URL, ‘klik hier’ of een synoniem.  

https://www.websiteoptimalisatietips.nl/