Hoe technische specificaties voor ontwerpers vast te stellen

Veel mensen onderschatten technische opdrachten of instructies in ontwerpstudio’s. En op het moment tussen “we hebben een nieuw logo nodig” en “een nieuw logo” wordt er vaak te weinig tijd en moeite in gestoken. Hoewel een veel voorkomende technische taak een garantie is dat het logo dat u nodig heeft überhaupt zal verschijnen. Daarom zullen we vandaag uitzoeken hoe we de opdracht moeten invullen, zodat het resultaat goed is.

Welke problemen bespaart een competente technische taak?

Meteen vanuit het hoofdpunt: de ontwerper is de uitvoerder van uw idee. Ja, hij weet hoe hij de elementen beter kan rangschikken en de stijl kan behouden. Maar hij heeft zijn eigen kijk op de wereld.

Een competente technische opdracht voorkomt veel problemen. Welke zullen we analyseren met voorbeelden:

1) Stel je voor dat je een zeillogo in de linkerbovenhoek wilt hebben. In de taakomschrijving zegt de ontwerper dat het logo een zeil moet hebben. Uiteindelijk is het 50/50 dat het in de linkerbovenhoek komt te staan. En zo niet, dan zijn er bewerkingen, wijzigingen, moet u mogelijk de compositie wijzigen, enz. Het is lang en arbeidsintensief.

Daarom moet je je verdiepen in de kleinste details, tot aan de locatie van sommige elementen. Dit bespaart onze ontwerpers en onze zenuwen van eindeloze bewerkingen en ontevredenheid dat u niet wordt begrepen.

2) Nog een punt – problemen verdubbelen wanneer meerdere mensen het eens zijn over een ontwerp. Het risico bestaat dat u het niet alleen oneens bent met de ontwerper, maar ook met uw collega’s. Hier adviseren we je om het concept zo gedetailleerd mogelijk met de beslisser te bespreken en het af te spreken. En dan, in hetzelfde detail, alles schilderen voor de studio / ontwerper, enz. Of u kunt de kring van degenen die het ontwerp accepteren, beperken.

3) Als het allemaal om bewerkingen komt, laat dan geen details achter. Opmerkingen in de geest van “ontsteekt niet” / “ik wil iets anders” zullen de zaak niet helpen, alleen constructiviteit is nodig. Je kunt alles in beweging nemen – scherm het in ieder geval af en teken met pijlen hoe je de elementen moet verplaatsen, leg het belangrijkste uit. Oké, we hebben de mogelijke problemen uitgezocht. Waar moet je nu naar zoeken:

a) Taakcontext

Vertel ons waarom u dit ontwerp / huisstijl nodig heeft en waar u deze wilt gaan gebruiken. Dit is belangrijk omdat de ontwerper rekening zal houden met alle mogelijke nuances die in zijn praktijk waren of gewoon bekend waren.

b) Doelgroep

Concentreer u op het beschrijven van uw doelgroep. Omdat het ontwerp haar allereerst zou moeten aantrekken. En u zult een compromis moeten vinden tussen uw visie en hoe potentiële klanten het merk zullen ervaren. Omschrijf direct: leeftijd, geslacht, interessegebied, pijn, dromen. Helaas is de discrepantie tussen de wensen van de klant en de doelgroep een veel voorkomend probleem. En hier is het de moeite waard om afstand te nemen van je “behoefte” en te kiezen wat effectief en begrijpelijk zal zijn voor het publiek.

c) Informatie over jou

Als je al merkelementen, kleuren, oud logo hebt, voeg ze dan toe aan de opdracht. En daarnaast een foto van het product, klanten met het product, het ontwerp van de outlet (indien aanwezig) en dat soort dingen. Ter inspiratie kunt u ook de geschiedenis van het bedrijf delen, ongebruikelijke feiten over de oprichters of medewerkers. Misschien is er een interessant klein ding dat een interessante metafoor zal blijken te zijn in ontwerp, bedrijfskleuren of logo.

d) Formaten

Vergeet de simpele dingen zoals formaten en formaten niet. U hebt bijvoorbeeld afbeeldingen nodig voor sociale netwerken – we schrijven de formaten voor elk, Instagram 1080×1080 en hoger. Als u van plan bent om lang met een aannemer samen te werken, is het beter om ze op uw bord te houden en ze elke keer te bevestigen.

e) Voeg voorbeelden toe

In ontwerpkringen worden ze ook wel referenties genoemd. En ja, dit is een aanrader. Omdat een visueel voorbeeld altijd beter zal werken dan een detailblad (hoewel je er ook een nodig hebt). U kunt referenties van sommige onderdelen laten zien. Hier hou ik bijvoorbeeld van de cirkel in de hoek, en hier hou ik van de achtergrond en het personage. U kunt ook voorbeelden toevoegen die u NIET leuk vindt. Dit zal u zeker van veel bewerkingen besparen.

Onthoud de timing

Voor het geval dat, laten we verduidelijken, het verhaal “Ik heb een logo nodig in 2 uur omdat ik stickers print” werkt niet.

Als er iets dringend is, kunt u praten over een snellere uitvoering (hoogstwaarschijnlijk tegen een meerprijs).

Ook als u een omvangrijke taak heeft, zoals 10 websitepagina’s en een huisstijl, deel deze dan op in subtaken en bespreek de deadlines voor tussentijdse goedkeuringen.

Het belangrijkste punt in de communicatie met de klant is om de timing en omvang van de taak goed te beoordelen. En het is beter om eerst duidelijk te maken hoeveel het mogelijk is om een ​​bepaald werk te doen en dan deadlines te stellen.

Dit bespaart u veel herhaalbewerkingen en maakt het gemakkelijker voor de ontwerper om hun tijd te besteden. En je zult alle stadia kunnen volgen, er zal meer inzicht zijn in wat er daadwerkelijk is betaald.

Laten we het samenvatten

  • Geef zoveel mogelijk informatie over het product en publiek. Elk klein ding kan de perceptie aanzienlijk beïnvloeden.
  • Geef veel tijd voor het opstellen van de taakomschrijving. Omdat dit geval maximale details en corrosiviteit in details vereist.
  • Als meerdere mensen een beslissing nemen, spreek dan met iedereen de taakomschrijving af. Dit zal onenigheid binnen uw bedrijf helpen voorkomen.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

website maken prijs

https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html